[wpseo_breadcrumb]

על החשיבות של תכנון ארגונומי בחדרי בקרה

חדר הבקרה הוא ליבו הפועם של אולפן החדשות, סטודיו ההקלטות, מגדל השליטה בשדות תעופה, מפעלי כימיקלים ועוד. תכנון ועיצוב ארגונומי נכון יכול לצמצם משמעותית את הסיכוי לאסון שנובע מטעות אנוש, וליצור מרחב נוח ובטוח לעבודה.

 

מדע הארגונומיה והתורה הנגזרת ממנו עוסקים ביחסי הגומלין בין אדם לסביבתו ככלל, וביחסי הגומלין שבין עובד לחלל העבודה שלו בפרט. יישום ארגונומי נכון משפר משמעותית את חווית העבודה, מגביר אפקטיביות, ואף מצמצם סיכון לטעויות או נזקים. על כן, תכנון ארגונומי חשוב במיוחד בחדרי בקרה, בהם דרושה תשומת לב מירבית, עירנות, דקדקנות וחלוקת קשב מורכבת.  כאשר מתכננים את החלל נכון, הסיכוי לטעויות אנוש – בין אם הרסניות או סתם מעכבות – פוחת.

קווים מנחים לתכנון חדר בקרה:

  1. יש להתייחס לחדר הבקרה ולעובדים המתפעלים אותו כמערכת אחת אחידה.

  2. על החלל להיות סביבה בטוחה, בה העובדים והציוד מוגנים מפני אסון (למשל: עדיף שחדר הבקרה ייבנה כמרחב מוגן).

  3. ארגון הפונקציות השונות והפעילויות המתרחשות בחדר הבקרה חייב להיעשות בקפדנות, ולקחת בחשבון הצלבה של דפוסי תנועה, משימות מקבילות וכיו"ב.

  4. סידור תצוגת המסכים והציוד ייעשה בהתאם לניתוח פונקציונלי ויתאים לסטנדרטים ארגונומיים מוסכמים. יש לשמור על קו ראייה ישיר ונטול הפרעות (למשל: לא נציב תמונה או עציץ באזור של המסכים על מנת למנוע נדידה של המבט).

  5. חשוב לשאוף ליצור חלל בו נדרשת תזוזה ותנועה מינימלית.

  6. הטמפרטורה, זרימת האוויר והתאורה צריכות להיות גמישות וניתנות להתאמה הן להעדפות אישיות של המתפעל או לסביבה החיצונית.

  7. על האקוסטיקה בחלל להיות אופטימלית, כלומר לאפשר תקשורת ברורה בין אנשים ולצמצם רעשי רקע (חיצוניים, הד) לרמה מינימלית.

פריסה נכונה של חדר הבקרה

השילוב והאינטראקציה בין ציוד ואנשים משפיע משמעותית על נוחותו הכללית של המתפעל. על כן, יש לעצב את החלל בהתאם לסטנדרטים בינלאומיים מוסכמים, וליצור סביבה המצמצמת למינימום את הפרעות או עיכובים, ומאפשרת לעובדים להישאר ערניים.

לדוגמה, חשוב להתאים בין מיקום המסכים והזווית שלהם למקום מושבו של המתפעל, ולוודא כי המידע החשוב ביותר נמצא במרכז הראייה שלו. הצפייה בנתונים הנמצאים במסך, כאשר התכנון שלהם נכון, תהיה אינטואיטיבית ונעימה ותאפשר לו להגיב במהירות ויעילות. שולחן העבודה צריך להתאים למידות ופרופורציות המתפעל, כך שנמנעות בעיות יציבה הפוגעות בעירנות וביעילות. ככל שהכיסא, השולחן, המסכים וכו' יותר גמישים וניתנים להתאמה אישית, כך החלל נוח יותר למשתמשים מגוונים.

כאשר המתודולוגיה מיושמת כראוי – הן ברמת התכנון האדריכלי והן ברמת חוקי הארגונומיה – חדר הבקרה הופך לחלל בו מושגת עירנות ויעילות מקסימליות, וטעויות האנוש הופכות נדירות ביותר.

למה כדאי להשקיע בעיצוב ארגונומי של חדר הבקרה?

במילה אחת: אופטימיזציה

עבודה בחדר בקרה דורשת קבלת החלטות מהירה, יעילה ומדויקת. מתפעלים מקבלים מאות החלטות קריטיות מדי יום – החלטות שיש להן השפעה עצומה על הפרודקטיביות, האיכות ורמת הביטחון של עבודת הארגון כולו. לכן, כאשר מבצעים אופטימיזציה לתהליכי העבודה של מתפעל חדר הבקרה, ולוקחים בחשבון את תפקידו של הגורם האנושי על תפקוד הארגון – התוצאות בהכרח טובות יותר.

בשביל העובדים

חדרי בקרה מודרניים, ארגונומיים ומאובזרים מאפשרים גמישות וסתגלנות;  לתחושת הרווחה של המתפעל בעת עבודתו יש תרומה משמעותית למערך העבודה כולו. כאשר מתפעל חדר הבקרה מרגיש נוח בסביבת עבודתו, הפרודקטיביות עולה, היציבות מתחזקת והצלחה הופכת לעניין שבשגרה. הסיבה? ככל שהמתפעל יותר עירני, מביע יותר עניין ומרגיש רגוע יותר, ההחלטות שהוא מקבל טובות יותר.

תרומה עתידית

מעבר לנזכר מעלה, חדרי בקרה ארגונומיים המתוכננים בחוכמה יוצרים סביבת עבודה נעימה יותר, המעידה כי לארגון אכפת מעובדיו. כך, העובדים הקיימים בחברה מלאי מוטיבציה ורצון לתרום להצלחת הארגון, עבודתם הופכת איכותית יותר והם נשארים בחברה לזמן ארוך יותר. בהתאם, גם עובדים פוטנציאליים עתידיים יהיו איכותיים ומנוסים יותר.

לקבלת ייעוץ ותיאום פגישה שלחו טופס
או התקשרו 03-9522288


דילוג לתוכן